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안녕하세요? 이안입니다. 과학의 모든것을 좋아합니다. 이안김

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It isn't my project.
Mr. Trapung is a member of apple II cafe in the naver

---------------------------------------------------------------------------------------------
https://cafe.naver.com/appleii/19579 

This is a 4-channel sound tracker using PWM. Outputs through the main speaker.

 

reference:

 

https://slideplayer.com/slide/6969467/

https://www.yumpu.com/en/document/read/23761479/real-sound-for-8-bit-apple-iis-kansasfest

http://michaeljmahon.com/RTSynth.html

 

While looking for information on the sound of Apple speakers, I came across SoftDAC.

If I did well, I thought I would be able to configure multiple channels.

 

Set the sampling rate to 22050Hz / 4 = 5558Hz

Wav length is limited to 256 bytes.

 

Like the reference material, it is a 5bit DAC.

At the point when DACs were available, channel mixers were also feasible.

Because 1 cycle op is required for cycle matching, the 65C02 instruction is used.

 

 

problem)

  - Due to the low sampling rate of 5558Hz, it is lacking in high notes,

  - In the data tracking part, the DAC loop is exited, and at this time, 'Pop' noise occurs.

    => This is more noticeable in fast tempo music. Tick,. Tick,... Tick Tick.. ㅌㅌㅌ

  - The wav length is 256 bytes, making it difficult to properly express the instrument tone.

 

 

There are currently 6 types of instruments (wav): square, sine, triangle, noise, slap bass, and drum.

It can roughly imitate Famicom and MSX's PSG.

 

Sample sounds include Super Mario, 1943, and Puyo Puyo. (Extract data from mid file)

 

(Music file name: T_MARIO, T_1943, T_PUYO)

 

]BLOAD music file

]BRUN PLAY

 

Run it with .

 

Works with Apple II series (IIe, IIc) with 65C02 CPU or higher.

I couldn't take the practical test because I don't have any practical skills.

 

[Source] 4-channel sound tracker (APPLE ][ ®Apple Computer) | Posted by trapung

 

 

PWM을 이용한 4채널 사운드 트래커입니다. 본체 스피커로 출력합니다.

참고:

https://slideplayer.com/slide/6969467/

https://www.yumpu.com/en/document/read/23761479/real-sound-for-8-bit-apple-iis-kansasfest

http://michaeljmahon.com/RTSynth.html

애플 스피커의 사운드 관련 자료를 찾다가 SoftDAC을 찾게 되었는데,

잘만하면 여러채널을 구성할 수 있을것 같았습니다.

샘플링 레이트를 22050Hz / 4 = 5558Hz에 맞추고

Wav 길이를 256 bytes로 제한했습니다.

참고자료와 마찬가지로 5bit DAC 이구요.

DAC가 가능한 시점에서 채널 믹서도 실현가능했습니다.

Cycle 맟추느라 1cycle op도 필요해서 65C02 명령어를 사용합니다.

문제점)

- 5558Hz란 낮은 샘플링 레이트 때문에 고음에서 딸림,

- 데이터를 트래킹하는 부분에서 DAC루프를 빠져나오게 되는데 이때 'Pop' 노이즈가 발생

=> 빠른 템포의 음악에서 더욱 두드러집니다. 틱,. 틱,... 틱틱.. ㅌㅌㅌ

- wav길이가 256byte로 악기 음색을 제대로 표현하기 어려움

악기(wav)는 현재 square, sine, triangle, noise, slap bass 및 drum의 6종입니다.

패미컴, MSX의 psg를 얼추 흉내낼 수 있습니다.

샘플 사운드로 슈퍼마리오 및 1943, 뿌요뿌요가 들어있어요. (mid 파일에서 데이터 추출)

(음악파일이름: T_MARIO, T_1943, T_PUYO )

]BLOAD 음악파일

]BRUN PLAY

로 실행합니다.

65C02 CPU 이상의 Apple II 시리즈( IIe, IIc ) 에서 작동합니다.

실기가 없는 관계로 실기테스트는 못했습니다.

 

4채널 사운드 트래커

대한민국 모임의 시작, 네이버 카페

cafe.naver.com

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Posted by 이안김
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